GUIES ADOLESCÈNCIA I CINEMA EN POSITIU
Les guies d'”Adolescencia i Cinema en Positiu” son una iniciativa de transferència de la Càtedra d’Educació i Adolescència Abel Martínez Oliva de la Universitat de Lleida adreçada de manera específica al treball amb joves i adolescents. La finalitat és proposar l’ús del cinema com a recurs docent contribuint a l’aprenentatge i reflexió sobre valors i drets i, especialment, aportar una mirada positiva de l’adolescència divulgant la teoria del Desenvolupament Positiu de l’Adolescència (DPA) – “Positive Youth Development”. En aquest sentit, totes les pel·lícules que proposa aquesta iniciativa van acompanyades de guies didàctiques per tal de poder aprofundir el treball de les pel·lícules i reflexionar de manera més profunda els aspectes més rellevants d’aquesta teoria.
Aquesta quarta edició, presenta una singularitat que la diferencia de les anteriors edicions. Degut a les restriccions en els desplaçaments, la priorització d’activitats online i els tancaments o les limitacions d’aforament en esdeveniments culturals derivades de l’actual pandèmia originada per la Covid-19, s’ha replantejat el format presencial de les edicions anteriors. Un replantejament que ha donat l’oportunitat d’esdevenir una iniciativa més transversal i pròxima, adaptant-se a les necessitats de cada persona interessada i superant l’àmbit local. Així doncs, aquest nou format permet que; per una banda, que les guies didàctiques que s’ofereixen puguin ésser utilitzades per centres de secundària i d’altres professionals de tot el territori de Catalunya.
D’altra banda, la diversificació dels objectius, amb la incorporació de la mirada sobre els valors i drets que apareixen en les diferents pel·lícules amplia el públic que es dirigeix i permet un treball transversal més enriquidor, esdevenint un interessant recurs pedagògic que acompanyi al docent en el treball guiat orientat en les competències bàsiques de “l’Àmbit de cultura i valors ètics” en els diferents cursos de l’Educació Secundària.
DESTINATARIS
“Cinema i Adolescència en positiu” es dirigeix al treball en tots els centres d’educació secundària de Catalunya; als professionals que treballen i tenen contacte amb adolescents (mestres, educadors socials, juristes, personal de l’àmbit sanitari….); als futurs professionals que estudien en les Universitats catalanes; a la societat en general. Així doncs, la proposta està dirigida a tota la comunitat, ja que es pretén fomentar la consciència de la mirada positiva de l’adolescent. La persona és educadora i educant, i per això, cal crear espais de treball i consciència per aprendre a saber acompanyar els joves en el seu procés de creixement i desenvolupament en el seu entorn, com a subjecte actiu i compromès amb la comunitat on viu.
PEL·LÍCULES AMB GUIES DIDÀCTIQUES
La selecció de les pel·lícules ha estat una tasca acurada per tal de cobrir diferents perspectives de desenvolupament positiu, valors i drets. S’ofereixen 15 pel·lícules, les quals cada una d’elles s’ha elaborat Fitxes i Guies pel treball per l’estudiantat i Guies pel professorat. Totes elles molt més detallades i amb el suport teòric per facilita el treball tenint en compte els diferents moments: abans del visionat, les guies ofereixen el marc teòric de treball; durant el visionat s’ofereix orientacions a tenir en compte per la seva visualització; i després del visionat s’ofereixen les propostes de treball per tal d’extreure’n de la pel·lícula el màxim possible de reflexions, qüestions, valoracions i aprenentatges.
COL·LABORA