INFORMES DE RECERCA
Guia per introduir l’Enfocament de Drets per a la Protecció de la Infància en els centres educatius
Balsells, M.A.; Alsinet, C.; Coiduras J. & Urrea, A.
La guia que es presenta és un recurs útil per a professionals de l’educació que diàriament estan en contacte amb nens, nenes i adolescents. L’objectiu de la guia és que coneguin i tinguin recursos per actuar davant de situacions de vulnerabilitat o de risc en la infància i l’adolescència. la guia dóna orientacions de com definir i treballar la protecció de la infància des de l’enfocament de drets. Mostra com aplicar la Convenció dels Drets de l’Infant com a instrument que facilita el benestar infantil, de la mateixa manera que com a instrument vehiculador de l’funcionament de centre que propicia la participació de la infància en el seu desenvolupament i en la seva autoprotecció.
Presència dels Drets de la Infància i la Ciutadania Global a les titulacions de Magisteri i Educació Social a la Universitat Espanyola. Identificació i valoració dels plans d’estudi
Balsells, M.A.; Alsinet, C.; Coiduras J. & Urrea, A.
El present informe conté l’anàlisi dels plans d’estudi i guies docents de al curs 2014-2015 dels graus de magisteri en educació infantil, magisteri en educació primària i educació social de 36 universitats espanyoles en relació a el grau d’inclusió actual de continguts relacionats amb els drets de la infància i l’adolescència. Es van recollir dades tant quantitatives com qualitatives a partir de la tipologia d’assignatura, els seus objectius, competències i continguts. Al seu torn, es van tenir en compte dades explícites sobre la presència de l’concepte drets d’infància, com a dades implícits que podien relacionar-se amb aquest. Les dades van revelar la perspectiva global dels graus pel que fa a la incorporació dels drets de la infància en els plans d’estudi universitari analitzats. Es conclou que la presència és molt escassa i constata la necessitat d’incorporar aquest enfocament en les facultats d’educació. Per a això es donen recomanacions per promoure i facilitar la incorporació dels drets d’infància i ciutadania global en les facultats d’educació.
Projecte d’investigació avaluativa (2014-15): Foment de la integració curricular de l’educació per al desenvolupament en el sistema educatiu espanyol
Balsells, M.A.; Coiduras J.; Alsinet, C. & Urrea, A.
El present informe presenta la Guia d’autoavaluació sobre Drets de la Infància elaborada per UNICEF – Comitè Espanyol i els resultats de la investigació avaluativa sobre els materials, el procés, la seva implementació i els resultats d’aquesta amb l’objectiu de perfeccionar el model. La guia és una eina perquè els centres educatius facin un exercici de reflexió grupal sobre les seves pràctiques relatives a l’aplicació i seguiment dels drets de la infància. S’hi reflexiona sobre 4 àrees d’aplicació: educació en drets d’infància, participació infantil, protecció de la infància i clima escolar. Els resultats que es presenten s’avaluen els resultats de l’aplicació de la guia i exploren el grau d’incorporació de la Convenció dels Drets de l’Infant tant en la pràctica docent com en els discursos dels diferents agents representats en els consells escolars. Les conclusions afegeixen recomanacions per a la millora de l’aplicació de la Guia d’Autoavaluació i el posterior seguiment de les propostes de millora diagnosticades.
Drets de la Infància i Educació per al Desenvolupament. Anàlisi de necessitats de sistema educatiu
Balsells, M.A.; Coiduras J.; Alsinet, C. & Urrea, A.
El present informe d’investigació dóna resposta als interrogants que UNICEF – Comitè Espanyol vol resoldre abans de dissenyar una proposta per incorporar la Convenció dels Drets de l’Infant (CDN) i l’Educació per al Desenvolupament en el context educatiu. Per a això, es diagnostiquen les possibilitats i barreres de l’organització escolar, s’identifiquen les necessitats formatives de cada un dels col·lectius representats en els consells escolars relacionades amb la CDI; i es recullen idees emergents que serveixen per a la introducció de la CDI en l’organització dels centres educatius. La investigació qualitativa es va desenvolupar a través de grups de discussió distribuïts pel territori espanyol i va comptar amb la participació d’alumnat, docents, pares i mares i altres persones relacionades amb la tasca educativa en aquests centres.