Adolescents en acolliment familiar i residencial

La resposta que la societat articula davant de les situacions de desemparament familiar són dues mesures: l’acolliment familiar i l’acolliment residencial.

El Teenpod pretén oferir orientacions per a la pràctica educativa sustentades en evidències científiques amb la finalitat de millorar la qualitat de vida i les oportunitats dels i adolescents acollits, ja sigui en acolliment familiar o residencial.

El contingut es dirigeix a professionals de l’educació que es trobin en contacte amb infants i adolescents en acolliment i a altres persones interessades en poder ajudar a millorar la qualitat de vida d’aquests joves.

La experta en la temàtica, la Dra. Núria Fuentes-Peláez, respon a les següents preguntes:

  • Per què és important proporcionar ajuda i suport a infants i adolescents acollits?
  • Què suposa una situació de desemparament i quina resposta es dóna a aquests adolescents i joves?
  • Com ajudar al desenvolupament positiu d’aquests adolescents i joves?
Publicacions

Fuentes-Peláez, N.; Pastor, C.; Amorós, P. (Coord) (2017). SAFE. Programa de Soporte para Adolescentes Acogidos y Acogidas en Familia Extensa. Barcelona. Madrid: Ministerio de Sanidad Servicios Sociales e Igualdad. (Publicació)

Jiménez-Morago, Jesús M.; Carrera, P.; Cortada, N.. (2019). Nens, nenes i adolescents en acolliment i adopció: propostes per a la seva atenció educativa a centres de primària i secundària. Edicions de la Universitat de Lleida. (Publicació)

Pel·lícules

Pel·lícula dirigida per Carla Simó, 2017. Tracta el tema de l’acollida d’una nena de sis anys pels seus oncles i com la família afronta els primers mesos de convivència que no seran gens fàcils. Al llarg d’aquest períodes es visualitza el procés d’adaptació i com Frida (la nena de 6 anys) i la seva família acollidora aprenen a acceptar la situació, i a conviure desenvolupant els vincles afectius.

Pel·lícula dirigida per Claude Barras, 2016. El personatge central, “Calabacín”, ingressa en un centre de protecció a la infància. La pel·lícula mostra com des de l’arribada al centre “Calabacín” cerca el seu lloc, tot i l’ambient hostil, es deixa ajudar i aprèn a confiar en una familia d’acollida.

Pel·lícula dirigida per Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, 2011. Cyril, és abandonat pel seu pare en un centre residencial amb la promesa del que el tornaria a buscar. El nen s’escapa per trobar al seu pare i es troba amb casualitat anv Samantha, que és una perruquera amb la que inicia una relació d’acolliment de caps de setmana (familia col·laboradora).

Amorós, P., y Palacios, J. (Eds.). (2004). Acogimiento familiar. Madrid: Alianza.

Amorós, P., Palacios, J., Fuentes, N., León, E., & Mesas, A. (2003). Familias Canguro. Una experiencia de protección a la infancia. Barcelona: Col·lecció d’Estudis Socials. Fundació La Caixa.

Balsells, M. À., Pastor, C., Amorós, P., Fuentes-Peláez, N., Molina, M. C., Mateos, A., Vaquero, E., Ponce, C., Mateo, M.I., Parra, B., Torralba, J.M., Mundet, A.; Urrea, A., Ciurana, A. Navajas, A., Vázquez, N. (2015). Caminar en familia: Programa de competencias parentales durante el acogimiento y la reunificación familiar. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Centro de publicaciones

Ciurana, A. (2016). El tutor de resiliència al sistema de protecció a la infància. Tesis Doctoral. Barcelona: Universidad de Barcelona

Fernández del Valle, J., y Fuertes, J. (2000). El acogimiento residencial en la protección a la infancia. Madrid: Psicología Pirámide.

Fuentes-Peláez, N. (2010). Infancia en protección y escuela. En Fernández Molina, M. (Coord). Acogimiento y adopción en la escuela. Málaga: Fundación General Universidad de Málaga. Pp. 11-68

Fuentes-Peláez, N., Balsells, M., Fernández, J., Vaquero, E. and Amorós, P. (2016). The social support in kinship foster care: a way to enhance resilience. Child & Family Social Work. doi: 10.1111/cfs.12182. Volume21, Issue 4, 581-590

Fuentes-Peláez, N.; Pastor, C.; Amorós, P. (Coord) (2017). SAFE. Programa de Soporte para Adolescentes Acogidos y Acogidas en Familia Extensa. Barcelona. Madrid: Ministerio de Sanidad Servicios Sociales e Igualdad. Available at: http://www.observatoriodelainfancia.msssi.gob.es/productos/pdf/safe.progsoporteadolescentesacogidos.accesible.pdf

Fuentes-Peláez, N., Amorós, P., Balsells, M.A., Mateos, A., & Violant, V. (2013). The biological family from the perspective of kinship fostered adolescents. Psicothema. Vol. 25, Nº. 3, pp. 349-354. doi: 10.7334/psicothema2013.22

Gilligan, R. (1999). Enhancing the resilience of children and young people public care by mentoring their talents and interests. En Child and Family Social Work, 4, pp 167-196

Gilligan, R. (2001). Promoting Resilience. London: BAAF

Jiménez-Morago, Jesús M.; Carrera, P.; Cortada, N.. (2019). Nens, nenes i adolescents en acolliment i adopció: propostes per a la seva atenció educativa a centres de primària i secundària. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida. https://doi.org/10.21001/monografics.6.2019. Disponible a: https://repositori.udl.cat/handle/10459.1/68140

Montserrat, C., Llosada, J., Fuentes-Peláez, N. (2020). Child, family and system variables associated to breakdowns in family foster care. Children and Youth Services Review. Vol. 109. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104701

Torralba, J.M. ( 2006). Els infants en els centres de protecció. Estigmatitzats o protegits?. Barcelona: Generalitat de Catalunya Departament de Benestar i Familia. Disponible a: https://dixit.gencat.cat/web/.content/home/04recursos/02publicacions/02publicacions_de_bsf/04_familia_infancia_adolescencia/infants_en_els_centres_residencials_daccio_educativa/infants_centres_residencials_protegits.pdf

Strijker, J., Knorth, E. J., & Knot-Dicksheit, J. (2008). Placement history of foster children: A study of placement history and outcomes in long-term family foster care. ChildWelfare, 87, 107–124.

Butlletins estadístics:

Dirección General de derechos de la infància y la adolescència (2020).  Boletín de datos estadísticos de medidas de protección a la infància, n º21. Datos 2018. Madrid: Observatorio de la Infancia Disponible a: https://observatoriodelainfancia.vpsocial.gob.es/productos/pdf/Boletin_Proteccion_21_Accesible.pdf

Direcció General d’Atneció a la Infància i l’Adolescència (2020). INFORME ESTADÍSTIC MENSUAL Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA). Juliol, 2020. Barcelona: DGAIA. Disponible a: https://treballiaferssocials.gencat.cat/web/.content/03ambits_tematics/07infanciaiadolescencia/dades_sistema_proteccio/2020_07_informe_DGAIA.pdf

Fuentes-Peláez, N. (2021). Adolescents en acolliment familiar i residencial. A Balsells, M.A., Vaquero, E. & Fernández-Rodrigo, L. (Coord.) Teenpods. Càtedra Educació i Adolescència Abel Martínez Oliva.

NÚRIA FUENTES-PELÁEZ

 

Catedràtica del departament de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic d’Educació de la Facultat d’Educació de la UB. Des del 2017 coordinadora del grup de recerca GRISIJ. La seva docència està focalitzada en l’acció socioeducativa en la infància, l’adolescència i la família, i actualment imparteix classes al grau d’educació social i al màster d’intervencions socials i educatives de la UB, on també coordina els treballs finals de màster.

 

 

0 Comments

Submit a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies