+18, i ara que?
Transició a la vida adulta sortint del sistema de proteció
El Teenpod “+18, i ara què? Transició a la vida adulta sortint del sistema de protecció” descriu la situació amb la que els joves extutelats es troben a Catalunya.
Es parla dels factors protectors que els facilitaran l’emancipació, i dels recursos existents perquè abans de fer els 18 anys puguin fer-se aquestes preguntes i obtenir-me una resposta clara. Només coneixent a aquest col·lectiu serà possible oferir-los suport i guia.
El Teenpod està especialment dirigit a professionals de l’educació que treballen amb adolescents, encara que també es dirigeix a la població interessada en la situació d’aquests joves. Es permet conèixer la situació d’emancipació d’aquests joves així com adquirir informació per poder-los oferir suport a través de la mentoria i ajudar-los en aquesta transició.
La experta en la temàtica, la Dra. Gemma Crous Parcerisas, exposa aquests continguts responent a les següents preguntes:
- Per què és important conèixer la situació d’aquests joves?
- En Què consisteixen els suports que ofereixen l’administració i les entitats del tercer sector per als joves extutelats del nostre territori?
- Com s’està implementant la mentoria en diferents entitats i com actuar amb aquests joves com a professionals de l’educació?
Diego Alejandro Ramírez González (2016) Modelo de desarrollo positivo. (Video)
Junta de Andalucía (2008) Desarrollo Positivo Adolescente y Activos que lo promueven. (Web)
Leadership & Learning (2015) 40 Assets video. (Video)
Positive Coaching Alliance (2015) The 5 C’s of Positive Youth Development. (Video):
Search Institute (2018) Expand Possibilities- Connections that Help Kids Reach Their Potential. (Video)
TEDxTalks (2011) Chispas: el camino de la prosperidad de los jóvenes | Peter Benson | TEDxTC. (Video)
Courtney, M. E., & Dworsky, A. (2006). Early outcomes for young adults transitioning from out-of-home care in the USA. Child & Family Social Work, 11(3), 209-219.
Del Valle, J. F., Bravo, A., Álvarez, E., & Fernanz, A. (2008). Adult self sufficiency and social adjustment in care leavers from children’s homes: A long term assessment. Child & family Social Work, 13, 12–22.
DGAIA (2020). Informe estadístic mensual del juliol 2020. Disponible a: https://treballiaferssocials.gencat.cat/web/.content/03ambits_tematics/07infanciaiadolescencia/dades_sistema_proteccio/2020_07_informe_DGAIA.pdf
Dixon, J. (2008). Young people leaving care: health, well-being and outcomes. Child & Family Social Work, 13(2), 207–217.
FEPA (2018). El model d’atenció al jovent extutelat a Catalunya: diagnòstic i reptes de futur. Disponible a: https://www.fepa18.org/wp-content/uploads/2018/11/El-model-datencio-al-jovent-extutelat-a-Catalunya.pdf
Feu, J., Prieto-Flores, O., Planas, A., & Besalú, X. (2013). La mentoria en el camp de les minories ètniques: avaluació del Projecte Rossinyol i presentació d’indicadors susceptibles de ser generalitzats. Recerca i Immigració V, 9, 73-102. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
Gilligan, R. (1999) Enhancing the resilience of children and young people in public care by mentoring their talents and interests. Child and Family Social Work, 4, 187-196.
Greeson, J. K. P., Usher, L., & Grinstein-Weiss, M. (2010). One adult who is crazy about you: Can natural mentoring relationships increase assets among young adults with and without foster care experience? Children and Youth Services Review, 32(4), 565–577.
Hook, J. L., & Courtney, M. E. (2011). Employment outcomes of former foster youth as young adults: The importance of human, personal, and social capital. Children and Youth Services Review, 33(10), 1855–1865.
Hudson, A. L., & Nandy, K. (2012). Comparisons of substance abuse, high-risk sexual behavior and depressive symptoms among homeless youth with and without a history of foster care placement. Contemporary Nurse, 42(2), 178–186.
Kirk, C., Lewis, R. K., Nilsen, C., & Colvin, D. Q. (2011). Foster care and college: The educational aspirations and expectations of youth in the foster care system. Youth & Society, 45(3), 307–323.
Lenz-Rashid, S. (2006). Employment experiences of homeless young adults: Are they different for youth with a history of foster care? Children and Youth Services Review, 28(3), 235–259.
Luthar, S. S. (2006). Resilience in development: A synthesis of research across five decades. In D. Cicchetti, & D. J. Cohen (Eds.). Developmental psychopathology: Risk, disorder, and adaptation (pp. 739–795). Hoboken, NJ: John Wiley.
Masten, A., & Coatsworth, J. D. (1998). The development of competence in favorable and unfavorable environments: Lessons from research on successful children. The American Psychologist, 53(2), 205–220.
Masten, A. S. & Garmezy, N. (1985). Risk, vulnerability and protective factors in developmental psychopathology. Em B. Lahey (Org.), Advances in clinical child psychology. (pp.1-52). New York: Plenum Press, 8.
Mech, E., Pryde, J., & Rycraft, J. (1995) Mentors for Adolescents in Foster Care. Child and Adolescent Social Work Journal, 12(4), 317-328.
Mendes, P. (2009). Mentoring for Care Leavers: A Critical Review of the Literature. Developing practice, 23, 36-44.
Mersky, J. P., & Janczewski, C. (2013). Adult well-being of foster care alumni: Comparisons to other child welfare recipients and a non-child welfare sample in a high-risk, urban setting. Children and Youth Services Review, 35(3), 367–376.
Okpych, N. J., & Courtney, M. E. (2014). Does education pay for youth formerly in Foster care? Comparison of employment outcomes with a national sample. Children and Youth Services Review, 43(43), 18–28.
Oshima, K. M. M., Narendorf, S. C., & McMillen, J. C. (2013). Pregnancy Risk Among Older Youth Transitioning Out of Foster Care. Children and Youth Services Review, 35(10), 1760–1765.
Philip, K., Shucksmith, J., & King, C. (2004) Sharing a laugh? A qualitative study of mentoring interventions with young people. York, Joseph Rowntree Foundation.
Punt de Referència (2020). Comprovat científicament! El jovent amb un/a referent millora el seu benestar. Notícia publicada a 26 octubre 2020, a: https://www.puntdereferencia.org/comprovat-el-jovent-amb-un-a-referent-millora-el-seu-benestar/
Rutter, M. (1985). Resilience in the face of adversity. Protective factors and resistance to psychiatric disorder. The British Journal of Psychiatry, 147(6), 598–611
Smithgall, C., Gladden, R. M., Howard, R., George, R., & Courtney, M. (2004). Educational experiences of children in out-of-home care. Chicago, IL: Chapin Hall Center for Children at the University of Chicago.
Stein, M. (2006). Research Review: Young people leaving care. Child & Family Social Work, 11, 273–279.
Stott, T. (2013). Transitioning youth: policies and outcomes. Children and youth services review, 35, 218–227.
Urnau, Y. A., Font, S. A., & Rawls, G. (2012). Readiness for college engagement among students who have aged out of foster care. Children and Youth Services Review, 34, 76–83.
Yates, T. M., & Grey, I. M. (2012). Adapting to aging out: Profiles of risk and resilience among emancipated youth. Development and Psychopathology, 24(2012), 475–492.
Crous, G. (2021). +18, i ara què? La mentoria per a la transició a la vida adulta. A Balsells, M.A., Vaquero, E. & Fernández-Rodrigo, L. (Coord.) Teenpods. Càtedra Educació i Adolescència Abel Martínez Oliva.
Doctora en Psicologia per la UdG i investigadora postdoctoral Juan de la Cierva-Formación al departament de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació de la Facultat d’Educació de la UB, formant part del GRISIJ.
0 Comments