+18, i ara que?
Transició a la vida adulta sortint del sistema de proteció

El Teenpod “+18, i ara què? Transició a la vida adulta sortint del sistema de protecció” descriu la situació amb la que els joves extutelats es troben a Catalunya. 

Es parla dels factors protectors que els facilitaran l’emancipació, i dels recursos existents perquè abans de fer els 18 anys puguin fer-se aquestes preguntes i obtenir-me una resposta clara. Només coneixent a aquest col·lectiu serà possible oferir-los suport i guia.

El Teenpod està especialment dirigit a professionals de l’educació que treballen amb adolescents, encara que també es dirigeix a la població interessada en la situació d’aquests joves. Es permet conèixer la situació d’emancipació d’aquests joves així com adquirir informació per poder-los oferir suport a través de la mentoria i ajudar-los en aquesta transició.

La experta en la temàtica, la Dra. Gemma Crous Parcerisas, exposa aquests continguts responent a les següents preguntes:

  • Per què és important conèixer la situació d’aquests joves?
  • En Què consisteixen els suports que ofereixen l’administració i les entitats del tercer sector per als joves extutelats del nostre territori?
  • Com s’està implementant la mentoria en diferents entitats i com actuar amb aquests joves com a professionals de l’educació?

Courtney, M. E., & Dworsky, A. (2006). Early outcomes for young adults transitioning from out-of-home care in the USA. Child & Family Social Work, 11(3), 209-219.

Del Valle, J. F., Bravo, A., Álvarez, E., & Fernanz, A. (2008). Adult self sufficiency and social adjustment in care leavers from children’s homes: A long term assessment. Child & family Social Work, 13, 12–22.

DGAIA (2020). Informe estadístic mensual del juliol 2020. Disponible a: https://treballiaferssocials.gencat.cat/web/.content/03ambits_tematics/07infanciaiadolescencia/dades_sistema_proteccio/2020_07_informe_DGAIA.pdf 

Dixon, J. (2008). Young people leaving care: health, well-being and outcomes. Child & Family Social Work, 13(2), 207–217.

FEPA (2018). El model d’atenció al jovent extutelat a Catalunya: diagnòstic i reptes de futur. Disponible a: https://www.fepa18.org/wp-content/uploads/2018/11/El-model-datencio-al-jovent-extutelat-a-Catalunya.pdf 

Feu, J., Prieto-Flores, O., Planas, A., & Besalú, X. (2013). La mentoria en el camp de les minories ètniques: avaluació del Projecte Rossinyol i presentació d’indicadors susceptibles de ser generalitzats. Recerca i Immigració V, 9, 73-102. Barcelona: Generalitat de Catalunya. 

Gilligan, R. (1999) Enhancing the resilience of children and young people in public care by mentoring their talents and interests. Child and Family Social Work, 4, 187-196. 

Greeson, J. K. P., Usher, L., & Grinstein-Weiss, M. (2010). One adult who is crazy about you: Can natural mentoring relationships increase assets among young adults with and without foster care experience? Children and Youth Services Review, 32(4), 565–577.

Hook, J. L., & Courtney, M. E. (2011). Employment outcomes of former foster youth as young adults: The importance of human, personal, and social capital. Children and Youth Services Review, 33(10), 1855–1865.

Hudson, A. L., & Nandy, K. (2012). Comparisons of substance abuse, high-risk sexual behavior and depressive symptoms among homeless youth with and without a history of foster care placement. Contemporary Nurse, 42(2), 178–186.

Kirk, C., Lewis, R. K., Nilsen, C., & Colvin, D. Q. (2011). Foster care and college: The educational aspirations and expectations of youth in the foster care system. Youth & Society, 45(3), 307–323.

Lenz-Rashid, S. (2006). Employment experiences of homeless young adults: Are they different for youth with a history of foster care? Children and Youth Services Review, 28(3), 235–259.

Luthar, S. S. (2006). Resilience in development: A synthesis of research across five decades. In D. Cicchetti, & D. J. Cohen (Eds.). Developmental psychopathology: Risk, disorder, and adaptation (pp. 739–795). Hoboken, NJ: John Wiley.

Masten, A., & Coatsworth, J. D. (1998). The development of competence in favorable and unfavorable environments: Lessons from research on successful children. The American Psychologist, 53(2), 205–220.

Masten, A. S. & Garmezy, N. (1985). Risk, vulnerability and protective factors in developmental psychopathology. Em B. Lahey (Org.), Advances in clinical child psychology. (pp.1-52). New York: Plenum Press, 8.

Mech, E., Pryde, J., & Rycraft, J. (1995) Mentors for Adolescents in Foster Care. Child and Adolescent Social Work Journal, 12(4), 317-328.

Mendes, P. (2009). Mentoring for Care Leavers: A Critical Review of the Literature. Developing practice, 23, 36-44.

Mersky, J. P., & Janczewski, C. (2013). Adult well-being of foster care alumni: Comparisons to other child welfare recipients and a non-child welfare sample in a high-risk, urban setting. Children and Youth Services Review, 35(3), 367–376.

Okpych, N. J., & Courtney, M. E. (2014). Does education pay for youth formerly in Foster care? Comparison of employment outcomes with a national sample. Children and Youth Services Review, 43(43), 18–28.

Oshima, K. M. M., Narendorf, S. C., & McMillen, J. C. (2013). Pregnancy Risk Among Older Youth Transitioning Out of Foster Care. Children and Youth Services Review, 35(10), 1760–1765.

Philip, K., Shucksmith, J., & King, C. (2004) Sharing a laugh? A qualitative study of mentoring interventions with young people. York, Joseph Rowntree Foundation.

Punt de Referència (2020). Comprovat científicament! El jovent amb un/a referent millora el seu benestar. Notícia publicada a 26 octubre 2020, a:   https://www.puntdereferencia.org/comprovat-el-jovent-amb-un-a-referent-millora-el-seu-benestar/ 

Rutter, M. (1985). Resilience in the face of adversity. Protective factors and resistance to psychiatric disorder. The British Journal of Psychiatry, 147(6), 598–611

Smithgall, C., Gladden, R. M., Howard, R., George, R., & Courtney, M. (2004). Educational experiences of children in out-of-home care. Chicago, IL: Chapin Hall Center for Children at the University of Chicago.

Stein, M. (2006). Research Review: Young people leaving care. Child & Family Social Work, 11, 273–279.

Stott, T. (2013). Transitioning youth: policies and outcomes. Children and youth services review, 35, 218–227.

Urnau, Y. A., Font, S. A., & Rawls, G. (2012). Readiness for college engagement among students who have aged out of foster care. Children and Youth Services Review, 34, 76–83.

Yates, T. M., & Grey, I. M. (2012). Adapting to aging out: Profiles of risk and resilience among emancipated youth. Development and Psychopathology, 24(2012), 475–492.

Crous, G. (2021). +18, i ara què?  La mentoria per a la transició a la vida adulta. A Balsells, M.A., Vaquero, E. & Fernández-Rodrigo, L. (Coord.) Teenpods. Càtedra Educació i Adolescència Abel Martínez Oliva.

GEMMA CROUS

 

Doctora en Psicologia per la UdG i investigadora postdoctoral Juan de la Cierva-Formación al departament de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació de la Facultat d’Educació de la UB, formant part del GRISIJ.

0 Comments

Submit a Comment

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies