La participació dels adolescents en la comunitat

En el desenvolupament personal i social dels i les adolescents és important tant el paper de la comunitat on aquests viuen, com la participació activa dels joves en aquesta.

Per aquest motiu, l’objectiu del Teenpod és donar a conèixer les característiques de la comunitat com a element essencial del desenvolupament personal, així com l’articulació del treball en xarxa o integrat dels agents de la comunitat per acompanyar als adolescents en el seu desenvolupament.

Es presenten teories, estratègies i orientacions per tal que la comunitat pugui adquirir una funció educativa, oferint els espais i mitjans adequats i vetllant pel desenvolupament positiu adolescent.

L’experta en la temàtica, Alicia Borrego, dóna resposta a les següents preguntes a través dels recursos multimèdia disponibles en el Teenpod:

  • Per què la participació de l’adolescència en la comunitat és necessària?
  • Què entenem per comunitat i quins elements fomenten la participació de l’adolescent?
  • Com podem promoure la participació dels adolescents a la comunitat de forma més concreta?

Balsells, M.A; Ciurana, A; Fuentes-Peláez, N. & Pastor, C. (2017). Elements per fomentar la participació significativa dels adolescents en els centres educatius. Càtedra Educació i Adolescència Abel Martínez Oliva. Col·lecció monogràfica. Vol. 1.

Bouma, H., López, M. L., Knorth, E. J., & Grietens, H. (2018, August 1). Corrigendum to “Meaningful participation for children in the Dutch child protection system: A critical analysis of relevant provisions in policy documents” Child Abuse and Neglect. Elsevier Ltd. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2018.05.010

Bronfenbrenner, U. (1987), La ecologia del desarrollo humano. Paidós. Barcelona.

Ganuza,E., Olivari, L. & Paño, P. (2011). La democracia en acción: partcipación de la ciudadanía en la gestón pública. Metodologías Partcipatvas y Presupuestos Partcipatvos. Antígona. Procesos Participativos.

Gonzalez, S. (2016). Quin impacte tenen les activitats extraescolars sobre els aprenentatges dels infants i joves? Què funciona en educació? Evidències per a la millora educativa. Ivàlua. Fundació Jaume Bofill.

Hart, R. (1992). Children’s Participation from Tokenism to Citizenship. UNICEF

Hart, R. (1993). La participacion de los niños: de la participación simbolica a la participación autentica

Hart, R. (1997). Developmental Theory and Children’s Participation in Community Organizations. Social Justice Vol. 24, No. 3

Llopart i Sellarès (2014). Passem a l’acció. Eines i estratègies per a la participació social. Col·lecció TAMBALI. Recursos per educar en valors. Vol. 7.

Lundy, L. (2007). Voice is not enough: Conceptualising Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child. British Education Research Journal, (2007), 927–942, 33(6)

Musitu, G., Herrero, J., Cantera, L.M. i Montenegro, M. (2004). Introducción a la psicologia comunitaria. Barcelona. UOC.

Santrock, J.W., Psicología del desarrollo en la adolescència. McGraw-Hill. ISBN: 0-07-249199-X

Subirats, J.; Albaigés, B. (2006), Educació i comunitat. Reflexions a l’entorn del treball integrat dels agents educatius. Barcelona: Fundació Bofill, Finestra Oberta, 48.

Urrea, A., Balcells, M.A., Coiduras, J., Alsinet, C. (2016). Los derechos de la infancia y la ciudadanía global en las facultades de educación. Propuesta formativa para las titulaciones en educación. Edición: UNICCEF Comité Español.

Trilla, J. i Novella, A. (2001). Educación y participación social de la infància. Revista Iberoamericana de educación, (2001), 137-164, (26)

 

 

Borrego, A. (2021). La participació de l’adolescència en la comunitat. A Balsells, M.A., Vaquero, E. & Fernández-Rodrigo, L. (Coord.) Teenpods. Càtedra Educació i Adolescència Abel Martínez Oliva.

ALÍCIA BORREGO TARRAGÓ

 

Educadora social al Servei d’Intervenció Socioeducativa del municipi de Lleida. Professora associada al grau d’Educació Social i Treball Social de la FEPTS de la UdL i estudiant de doctorat en participació familiar en el Sistema de Protecció a la Infància i l’Adolescència.

0 Comments

Submit a Comment

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies