La perspectiva de genére per a la prevenció de la violència en relaciones adolescents

El Teenpod que es presenta té per objectiu abordar la prevenció de la violència de gènere en parelles adolescents i, al mateix temps, promoure el Desenvolupament Positiu Adolescent.

Què podem fer des de l’educació per promoure relacions afectives sanes i saludables? Com podem prevenir la violència de gènere en l’etapa adolescent? Des de quin model d’intervenció plantegem la prevenció?

El contingut d’aquest Teenpod pretén resoldre aquests interrogants tenint en compte la perspectiva de gènere, que suposa reorientar conceptual i metodològicament el model binari de gènere i superar els estereotips. Es presenten orientacions per tractar aquest tema tant en contextos educatius formals i no formals.

L’experta en la temàtica, Ainoa Mateos, dóna resposta a les següents preguntes a través dels recursos multimèdia disponibles:

  • Per què és important promoure la perspectiva de gènere per a la prevenció de la violència en relacions adolescents?
  • Què entenem per diferències de gènere i què podem fer des de l’educació per promoure relacions afectives sanes i saludables
  • Com promoure relacions de parella saludables des de el desenvolupament positiu adolescent amb perspectiva de gènere?

Bandura, A. (1973) Aggression: A social learning analysis. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hal.

Berk, L. E. (1999) Desarrollo del niño y el adolescente. Madrid: Prentice-Hall.

Blaya, C., Debarbieux, E. and Molina, B. L. (2007) ‘La violencia hacia las mujeres y hacia otras personas percibidas como distintas a la norma dominante : el caso de los centros educativos’, Revista de Educación, 342(Enero-Abril), pp. 61–81. Available at: http://www.revistaeducacion.mec.es/re342/re342_04.pdf.

Bronfenbrenner, U. (1979) The ecology of human development: Experiments by nature and design, Harvard University Press. Massachusetts: Harvard University Press. Available at: http://www.amazon.com/dp/0674224574.

Díaz-Aguado, M. J., Martínez-Arias, R. and Martín-Babarro, J. (2013) La evolución de la adolescencia española sobre la igualdad y la prevención de la violencia de género. Madrid.

Díaz, M. and Carvajal, M. I. . (coord) (2011) ‘Igualdad y prevención de la violencia de género en la adolescencia’. http://www.migualdad.es/ss/Satellite?blobcol=urldata&blobheader=application%2Fpdf&blobheadername1=Content-disposition&blobheadervalue1=inline&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1244653130278&ssbinary=true: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad.

Echeburúa, E. and Fernández-Montalvo, J. (1998) ‘Hombres maltratadores’, in Manual de violencia familiar. Madrid: Siglo XXI, pp. 73–90.

Ferraz, M. (2008) Unidad didáctica 5: Estrategias de prevención desde los contextos educativos y comunitarios. Curso avanzado en prevención de las violencias de género. Santa Cruz de Tenerife: Asociación Contramarea.

González-Ortega, I., Echeburúa, E. and Corral, P. (2008) ‘Variables significativas en las relaciones violentas en parejas jóvenes: una revisión’, Psicología conductual. Revista internacional de psicología clínica y de la salud, 2, pp. 207–225.

Gracia, E. and Musitu, G. (2000) ‘La familia como interacción’, in Psicología social de la familia. Barcelona: Paidós, pp. 95–124.

Jennings, W. G. et al. (2017) ‘Dating and intimate partner violence among young persons ages 15–30: Evidence from a systematic review’, Aggression and Violent Behavior. Elsevier Ltd, 33, pp. 107–125. doi: 10.1016/j.avb.2017.01.007.

Jessor, R. and Jessor, S. L. (1977) ‘The social-psychological framework’, in Problem behavior & psychosocial development: A longitudinal study of youth. New York: Academic Press, pp. 17–42.

De La Rue, L. et al. (2017) ‘A Meta-Analysis of School-Based Interventions Aimed to Prevent or Reduce Violence in Teen Dating Relationships’, Review of Educational Research, 87(1), pp. 7–34. doi: 10.3102/0034654316632061.

De la Villa Moral, M. et al. (2017) ‘Violencia en el noviazgo, dependencia emocional y autoestima en adolescentes y jóvenes españoles’, Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 8(2), pp. 96–107. doi: 10.23923/j.rips.2017.08.009.

Mateos, A. (2011) Necesidades socioeducativas en la adolescencia sobre la violencia de género: propuesta educativa, TDX. TDX. Available at: http://www.tesisenred.net/handle/10803/482088.

Mateos, A. (2013) PROGRAMA GENER@-T. Programa socioeducativo para la prevención de la violencia de género en parejas adolescentes. Pirámide.

Mateos, A. et al. (2014) ‘Necesidades educativas para promover la salud afectiva y sexual en jóvenes en riesgo social’, REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 7(2), pp. 14–27. doi: 10.1344/reire2014.7.2722//.

Mateos, A. et al. (2019) GENER @ T . Programa socioeducatiu per a la prevenció de la violència de gènere en parelles adolescents : implementació i avaluació. Lleida: Càtedra Educació i Adolescència.

Mateos, A. et al. (2020) ‘A pilot study on the implementation of the gener@t program’, Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 68, pp. 32–52. doi: 10.33788/rcis.68.3.

Mateos, A. (coord)., Garrido, E. and Rodríguez, N. (2014) Violencia: Tolerancia cero. Guía práctica para la prevención de la violencia en secundaria. Barcelona: Fundació ‘la Caixa’.

Matud, M. P. et al. (2002) Psicología del género: implicaciones en la vida cotidiana. Madrid: Biblioteca Nueva.

Muñoz-Rivas, M. J. et al. (2007) ‘Aggression in adolescent dating relationships: Prevalence, justification, and health consequences’, Journal of Adolescent Health. Elsevier, 40(4), pp. 298–304.

Oliva, A. (2007) ‘Desarrollo cerebral y asunción de riesgos durante la adolescencia’, Apuntes de Psicología, 25(3), pp. 239–254.

Oliva, A. et al. (2008) La promoción del desarrollo adolescente. Recursos y estrategias de intervención, Consejería de Salud. Junta de Andalucia.

Oliva, A. et al. (2017) Bienestar y desarrollo positivo adolescente desde una perspectiva de género: Un estudio cualitativo. Madrid: FAD. Available at: https://www.researchgate.net/publication/324889841.

Pertegal, M. A. (2014) Los centros de educación secundaria como promoteres del desarrollo positivo adolescente. Universidad de Sevilla.

Rodríguez, A. et al. (2013) ‘Estrategia educativa sobre promoción en salud sexual y reproductiva para adolescentes y jóvenes universitarios’, Revista Cubana de Salud Publica, 39(1), pp. 161–174.

Rubio-Garay, F. et al. (2015) ‘Factores asociados a la violencia en el noviazgo entre adolescentes: una revisión crítica’, Anuario de Psicología Jurídica, (25), pp. 47–56. Available at: https://ac.els-cdn.com/S1133074015000082/1-s2.0-S1133074015000082-main.pdf?_tid=b8848cd6-e85e-4c8f-9db7-af6c2b8bd270&acdnat=1524469874_21d43c0a37e4a3743056d13f723298da

Ruiz-Jarabo, C. and Blanco, P. (2007) La violencia contra las mujeres. Prevención y detección. Madrid: Díaz de Santos.

Ruiz Repullo, C. (2016) Voces tras los datos. Una mirada cualitativa a la violencia de género en adolescentes. Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer.

Vargas, E. and Barrera, F. (2002) ‘Adolescencia, relaciones románticas y actividad sexual: una revisión’, Revista Colombiana de Psicología, (11), pp. 115–134.

Vézina, J. and Hébert, M. (2007) ‘Risk factors for victimization in romantic relationships of young women: a review of empirical studies and implications for prevention’, Trauma, Violence & Abuse, 8(1), pp. 33–66.

Yela, C. (2003) ‘La otra cara del amor: mitos, paradojas y problemas ’, Encuentros en Psicología Social, 1(2), pp. 263–267.

Mateos, A. (2021). La perspectiva de gènere per a la prevenció de la violència en relacions adolescents. A Balsells, M.A., Vaquero, E. & Fernández-Rodrigo, L. (Coord.) Teenpods. Càtedra Educació i Adolescència Abel Martínez Oliva.

AINOA MATEOS INCHAURRONDO

  

Professora agregada del Departament de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació de la UB. Investigadora del grup de recerca GRISIJ, especialitzada en: Infància en risc i família; Protecció a la infància; Prevenció de la violència de gènere en l’adolescència; Parentalitat Positiva i Disseny i avaluació de programes socioeducatius.

0 Comments

Submit a Comment

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies