Orientacions per al desenvolupament positiu dels adolescents amb tecnologies digitals
A mesura que avancen aquestes relacions dels joves amb la tecnologia, també augmenta el debat públic sobre el seus efectes. Però què ens diu la ciència en relació a l’impacte de les tecnologies digitals en el benestar i desenvolupament positiu de l’adolescent?
En aquest Teenpod pretenem:
- Analitzar què ens diu el coneixement científic sobre els efectes de les tecnologies digitals en l’adolescència.
- Conèixer tres orientacions per promoure l’ús positiu de les tecnologies digitals en l’adolescència: Les 3 P.
El contingut disponible en el Teenpod va dirigit a professionals de l’educació i altres persones interessades en la promoció de l’ús positiu de les tecnologies digitals en els diferents contextos educatius: escolar, familiar i social.
L’autora del Teenpod i experta en la temàtica M. Àngels Balsells, dóna resposta a les següents preguntes a través dels recursos disponibles::
- Per què els programes d’educació parental són necessaris per a les famílies en l’etapa adolescent?
- Què entenem actualment per parentalitat positiva i què s’ha de tenir en compte en aquests programes?
- Com podem promoure la parentalidad positiva durant l’adolescència?
Ajuntament de Lleida (2018) Posa’t en On. (Web)
Ajuntament de Lleida (2018) Posa’t en On. Campanya de promoció del bon ús de les pantalles. (web)
Ajuntament de Lleida (2018) Posa’t en On. Campanya de promoció del bon ús de les pantalles. (Video)
Molina, M.C.; Vaquero, E. & Vázquez, N. (2017). La promoció de la salut mental dels adolescents en els centres educatius: resiliència i recursos digitals. Colecció de monogràfics Càtedra Educació i Adolescència, 2. https://repositori.udl.cat/handle/10459.1/59705
Ortoll, E., Casacuberta, D. & Collado, A. (2006). La alfabetització digital en els processos d’inclusió social. Barcelona: UOC.
Roca, G. (2012). La sociedad digital. TEDxGalicia https://www.youtube.com/watch?v=kMXZbDT5vm0
Umaña, R. (2016) Generación Z. TEDxUNITEC https://www.youtube.com/watch?v=o6DOmq5YkJA
UNICEF (2017a). Percepciones de riesgo y propuestas en un mundo digital: consejos de participación infantil y adolescente en acción. Madrid: Área de Políticas Locales y Participación UNICEF Comité Español. https://ciudadesamigas.org/wp-content/uploads/2018/02/Informe-grupos-digital-FINAL.pdf
UNICEF (2017b). Niños en un mundo digital. Estado Mundial de la Infancia 2017. Madrid: División de Comunicaciones de UNICEF. https://www.unicef.org/paraguay/spanish/UN0150440.pdf
UNICEF (2018). Los niños y niñas de la brecha digital en España. Madrid: UNCEF Comité Español. https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/comunicacion/ESTUDIO_Infancia_y_TICs_web.pdf
Vaquero, E. (2019). Comunicación parental en un mundo digital. Hacia la inclusión y el apoyo social de las familias. I. Congreso internacional en inclusión social y educativa: Retos ante las dificultades comunicativas. Bilbao, 24 de octubre de 2019
Vilanova, N. & Ortega, I. (2017). Generacion Z: Todo lo que necesitas saber sobre los jóvenes que han dejado viejos a los millennials. Barcelona: Plataforma Editorial.
Vaquero, E. (2021). Orientacions per al desenvolupament positiu dels adolescents amb tecnologies digitals.. A Balsells, M.A., Vaquero, E. & Fernández-Rodrigo, L. (Coord.) Teenpods. Càtedra Educació i Adolescència Abel Martínez Oliva.
Professor agregar del Departament de Pedagogia de la FEPTS UdL, i és investigador del GRISIJ. És doctor per la UdL, amb màster en Tecnologia Educativa, llicenciat en Psicopedagogia amb premi extraordinari i diplomat en Educació Social.
0 Comments