Promoció de la parentalitat positiva durant l’adolèscencia
Durant el període de l’adolescència apareixen noves necessitats que requereixen un esforç de les famílies per a readaptar-se i reajustar-se. En aquesta línia, la recerca ens està mostrant evidències sobre la efectivitat de treballar la parentalitat positiva amb programes d’educació parental de tercera generació.
L’objectiu d’aquesta capsula és aprofundir en les característiques de l’acció educativa i els programes d’educació parental que han de permetre millorar l’exercici de la parentalitat en el període adolescent.
Tant en contextos escolars i educatius, com de serveis socials comunitaris, com serveis i centres de protecció a la infància i l’adolescència i de justícia juvenil. Tots els contextos en els que es treballa amb adolescents i/o famílies són el marc potencial per incorporar les noves tendències que provenen de la investigació socioeducativa.
L’autora del Teenpod i experta en la temàtica M. Àngels Balsells, dóna resposta a les següents preguntes a través dels recursos disponibles::
- Per què els programes d’educació parental són necessaris per a les famílies en l’etapa adolescent?
- Què entenem actualment per parentalitat positiva i què s’ha de tenir en compte en aquests programes?
- Com podem promoure la parentalidad positiva durant l’adolescència?
Balsells, M., Pastor Vicente, C., Amorós, P., Fuentes-Peláez, N., Molina, M. C., Mateos Inchaurrondo, A., … & Navarro Sagristà, A. (2015). Caminar en familia: Programa de competencias parentales durante el acogimiento y la reunificación familiar. Balsells, MA & Pastor, C.(coord). Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Centro de publicaciones, 2015.
Chamberland, C., Clément, M. È., Lacharité, C., & Bouchard, V. (2012). Quality of exposure of the AIDES social innovation and developmental outcomes of the children and parents. Keeping children safe in an uncertain word: learning form evidence and practice.
Martín, J. C., & López, M. J. R. (2013). La promoción de la parentalidad positiva. Educação, Ciência e Cultura, 18(1), 77-88.
Martín, J. C., Máiquez Chaves, M., Rodrigo López, M., Byme, S., Rodríguez Ruiz, B., & Rodríguez Suárez, G. (2009). Programas de educación parental. Psychosocial Intervention, 18(2), 121-133.
Reder, P., & Duncan, S. (2003). Understanding communication in child protection networks. Child Abuse Review: Journal of the British Association for the Study and Prevention of Child Abuse and Neglect, 12(2), 82-100.
Rodrigo, M. J., Martín, J. C., & Mìquez, M. L. (2008). Preservación Familiar: un enfoque positivo para la intervención con familias. Pirámide.
Balsells, M. À. (2021). Promoció de la parentalitat positiva durant l’adolescència. A Balsells, M.A., Vaquero, E. & Fernández-Rodrigo, L. (Coord.) Teenpods. Càtedra Educació i Adolescència Abel Martínez Oliva.
Catedràtica de Pedagogia de la FEPTS UdL, directora de la Càtedra Educació i Adolescencia i investigadora responsable a la UdL del GRISIJ.
0 Comments